Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Synnytyksen jälkeen palautuminen

23.7.2019


Heippa, synnytyksestäni on hurahtanut jo kohta 3 kk ja kuten te mammat tiedättekin, niin ensimmäiset kuukaudet uuden vauvan kanssa ovat intensiivistä ja hiukan sumunsekaista aikaa. Vaikka lapsia olisi ennestään kuinka ja äidillä rautainen kokemus, niin jokainen lapsi on erilainen yksilö, johon tulee rauhassa tutustua. Se vie vähän aikaa. Nyt vasta musta alkaa tuntua siltä, että oikeasti tunnen tämän vauvan tarpeenilmaisut ja olen varma siitä, miten häntä hoidan. Se on mahtava fiilis, kun tulee sellainen lepo arkeen ja vauvan hoito alkaa menemään kuin omalla painollaan. Pääsee täysillä nauttimaan vauvasta, kun ei ole enää stressiä ja epävarmuutta tai järkyttävää väsymystä. <3



Kun elämä vauvan kanssa on helpottanut ja pahimman alkuväsymyksen yli on päästy, niin mieli alkaa taas kääntyä omaan kehoon ja omaan hyvinvointiin. Sitä haluaa päästä raskauskiloista eroon, että mahtuisi taas vanhoihin vaatteisiin ja kokisi olevansa omassa kehossaan. En tiedä johtuiko se sitten kevätauringosta vai hyvästä henkisestä palautumisestani, tai ehkä molemmista, mutta mä lähdin liikkeelle vähän liiankin innokkaana ja rajusti. Aloin ottaa ensimmäisiä juoksuaskelia vaunulenkeillä jo n. kuukauden kuluttua synnytyksestä kun into päästä ulos hikoilemaan oli niin kova. En malttanut odottaa edes jälkitarkastukseen asti. Juoksu on ollut mulle tosi tärkeä henkisenkin hyvinvoinnin harrastus ennen raskautta, joten mulla oli oikeasti jo niin kova ikävä sitä, että en vaan naiiviuuttani hoksannut, että elimistöni ei ole vielä valmis vaikka mieli olisikin. Näillä juoksulenkeillä pääsin kyllä kuntoni puolesta hyvään vauhtiin, mutta tunsin kipua vatsassa ja keskivartalon lihaksissa. Aavistin, että nyt ei ole kaikki ihan kunnossa. Tämä johti googlaamaan aiheesta ja lopulta opin, että mulla on vielä vatsalihasten erkaumaa raskauden jäljiltä (n. 3 cm). Erkaumasta johtuen hypyt sattui vatsaan. Onhan se ymmärrettävää, että rajut liikkeet tuntuu epämiellyttävältä kun korsetti ei ole kasassa. En ollut aiemmin tiennyt, että erkauma voi jopa pahentua liian nopealla ja kovalla treenillä synnytyksen jälkeen. Tämä uusi tieto pysäytti mut ja ymmärsin, että nyt ei kannata husia sinne päin omin voimin etten vain hidasta palautumistani. Onneksi kaverini oli vinkannut mulle Nordic Fit Mama -verkkovalmennuksesta, joka on tarkoitettu synnyttäneille äideille avuksi keskivartalon kuntouttamiseen. Sain valmennuksen blogiyhteistyönä ja lupasin kertoa avoimesti omasta matkastani valmennuksen aikana ja miten siitä on ollut mulle hyötyä. Mua kannattaa seurata myös instassa @niittylanlapset, jos haluat kuulla ajatuksiani valmennuksesta vähän tiheämpään ja useammin kuin täällä blogissa. Seuraavat 5 viikkoa olen sitoutunut tekemään jumppaliikkeitä ja toki toivon, että saan tuloksia aikaan vatsan seudullani. Se jää nähtäväksi! :)


Vaikka olin aika hyvässä kunnossa ennen raskautta ja harrastin koko raskaudenkin ajan liikuntaa säännöllisesti, niin silti keho ei ole entisellään heti synnytyksen jälkeen. Mulla on vielä matkaa tavoitepainooni n. 5 kg, mutta eniten nyt häiritsee pömppövatsa, joka on kuin ilmapallo ja lapsetkin sanoo mulle, että näyttää kuin olisin vielä raskaana. Lasten suusta totuus kuuluu ;) Uutena tietona mulle tuli vastaan myös se, että tämä vatsalihasten erkauma aiheuttaa pömppövatsaa ja se voi jopa jäädä pysyväksi tilaksi liian nopean ja kovan treenaamisen seurauksena synnytyksen jälkeen. Oma sivuprofiili antaa nyt mulle motivaatiota tehdä Nordic Fit Maman valmennuksen jumpat oikein ja maltillisesti. Tämä kuva lähtötilanteestani on otettu n. 2,5kk synnytyksestä vähän ennen vaunulenkille lähtöä. Synnyttänyt äiti ei ole täydellinen ja semmoiseksi en ikinä tulekaan, mutta jos tuota pömppöä saisi tällä valmennuksella edes vähän tasoittumaan ja erkaumaa pienemmäksi, niin se olisi vaivan arvoista. Ihan itseäkin jännittää, että saanko tuloksia aikaan! :)


Koska mulla on ikää jo 37v ja kolmas synnytys takana, niin palautuminen ei ole enää itsestäänselvyys. Keho on joutunut koville jo useasti ja koska en tehnyt ensimmäisten kahden synnytysten jälkeen juuri ollenkaan lantiopohjanlihasharjoituksia, niin sain ikäviä vaivoja sen seurauksena. Mulla todettiin jopa sisäelinten laskeumaa toisen synnytyksen jälkeen, joten nyt jos koskaan on aika ottaa lantionpohjan kunto tosissaan. Nordic Fit Maman Kuntouta keskivartalo valmennus lähtee liikkeelle rauhallisesti keskittyen juuri tähän näkymättömään, mutta niin tärkeään lihasryhmään. Tykkään siitä, että olen ensimmäisen viikon aikana oppinut valmennuksen avulla treenaamaan lantionpohjaa tehokkaasti mielikuvaharjoitusten avulla. Aiemmin en oikein tiennyt miten niitä kuuluu treenata ja saanko supistuksia kohdistettua oikeaan paikkaan. Nyt jo ensimmäisen viikon jälkeen on alkanut tuntua edistystä lantionpohjassa ja valmennus siirtyy vähitellen syvien vatsalihasten ja erkauman kuntouttamiseen. Se on monesti elämässä niin, että parhaaseen lopputulokseen pääsee aloittamalla maltillisesti ja keskittyen. Tätä viisautta olen jo oppinut valmennuksesta ja koska treeniin ei mene kuin n. 10 min päivässä, on kiireisen äidinkin helppo löytää harjoittelulle aikaa vaikka vauvan nukkuessa tai imetyksen yhteydessä. 

Mun juoksulenkit onkin nyt siis jäähyllä toistaiseksi ja otin pari askelta takapakkia, sillä ennen juoksua pitää saada lantionpohja ja vatsan erkauma kuntoon. Ellei keskivartalosta löydy toimivaa korsettia tueksi, niin kaikki muukin treeni on vaikeaa ja epämiellyttävää, jopa haitallista. Hiljaa hyvää tulee - nyt vaan tarvitaan malttia! :)


Lisää voit seurata treeniäni, edistymistä ja ajatuksia instassa
@niittylanlapset

Ihanaa helleviikkoa kaikille!
Miia




* yhteistyössä Nordic Fit Mama

Niittylä Home: Sebran ihania uutuuksia vauvalle

28.4.2019



Sebralta on saapunut varastoomme aivan ihania uutuuksia lapsille ja vauvoille. Otin kuvia muutamista. 
Lisää tietoa tuotteista löydät kuvatekstien linkeistä kuvien alta!

unilaulusoitin
aktiviteettilelu
jättikrokotiili
virkattu matto
virkattu mobile / harsosetti
virkattu vaunulelu
froteehelistimet

Myös tämä Bloomingvillen tosi edullinen (13€) kierrätyspuuvillainen viltti on todella ihana vaikka sängynpeitoksi vauvan sänkyyn. Näissä kierrätyspuuvillavilteissä on oma valmistustavasta johtuva tuoksunsa aluksi, joten ne kannattaa heti pestä ja tuulettaa hyvin, niin haju lähtee kyllä pois. Mulla on näitä kotona erilaisia ja tykkään kovasti! <3

puuvillaviltti

Nettikaupastamme löytyy näiden lisäksi muitakin kauniita uutuuksia vauvalle, kuten Sebran unipesä, pinnasängyn reunapehmuste ja lakanasettejä. Kannattaa tsekata kaikki täältä! :)
Kivaa vapun odotusta!

Miia




Proudly designed by Mlekoshi playground