Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Luistellen

29.1.2015


Se olis taas elämäntaparemontin ja uudelleen liikkumaan lähtemisen aika. Kärsin herkästi päänsärystä ja pahoista tulehdukseen asti taipuvaisista selkäkivuista, varsinkin jos en liiku säännöllisesti ja pidä itsestäni huolta. Fysioterapiastakin oon hakenut apua, mutta mikään ei korvaa liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja. Työergonomia on myös tärkeää. Kun koko syyslukukauteni meni näiden normivaivojen lisäksi pitkän flunssan ja korvatulehdusten kanssa taistellessa, niin siinä pääsi kunto romahtamaan. Liikkumiseni katkesi useaksi kuukaudeksi ja painoakin tuli reilusti lisää. Se on sellainen kurja kierre. Sairastelu lamaannuttaa, mikä taas lisää vaivoja. Joten NYT oon ikionnellinen saadessani olla taas suhteellisen terve ja hyvinvoiva. Vähitellen nostelen sykettä hiihtoladuilla ja koitan löytää tieni takaisin aktiiviseen hyvään arkeen. Ja mitkä maisemat sekä mahdollisuudet vapaaseen liikkumiseen täällä onkaan - ja talvi on nyt kauneimmillaan! :) 



Löysin luisteluhiihdon vasta jokunen vuosi sitten ja oon kyllä niin hurahtanut. Vauhdinhurmaa ja tehokasta treeniä tarjoava laji on niin mun juttu. Suosittelen kokeilemaan, jos normihiihto ei innosta, mutta ei kannata lannistua, jos ei heti ekoilla kerroilla luonnistu. Kukaan ei ole seppä syntyessään! Mulla itseoppineella meni varmaan pari talvea ennen kuin opin oikean tekniikan ja löysin luontevan rytmin, jossa ei tarvitse veren maku suussa painaa. Ekoilla kerroilla luistelin vauhdinhuumassa haparoiden monesti metsään puuta päin! :D Nyt pysyn jo pystyssä ja nautin joka hetkestä - uuden lajin oppiminen on tosi voimaannuttava kokemus! <3



Liikutaan ja voidaan paremmin tänä keväänä, joohan?! :)
Miia


3 kommenttia:

Pömpeli kirjoitti...

Minäkin olen löytänyt hiihdon uudestaan, tosin olen hurahtanut hitaaseen retkihiihtoon ja suunnitelmissa on ensi talvena hiihtovaellus Lapissa :)

Miia kirjoitti...

Oi kuulostaapa ihanalta suunnitelmalta! Joo sekin laji on varmasti mukava kun siitäkin löytää sen ilon...asennehan ratkaisee :)

Maitolaiturin Kyllikit kirjoitti...

Mulla on luisteluhiihto ihan hakusessa, mutta perinteinen sujuu melko mallikkaasti. Hiihto on kyllä ihan parasta! Arvaa ottaako päähän, kun just tulin kipeäksi ja hiihtoladut olis parhaimmillaan...
Tiina

Proudly designed by Mlekoshi playground