Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pizzalla kaikki paranee

2.4.2015


No moro! Tämä postaus ei nyt liity mitenkään tähän päivään tai pääsiäiseen, mutta kuka sitä sanoo, että nyt pitää vain postata pääsiäismunista ja lomatunnelmista?! :D Mä en ainakaan ole tällä hetkellä mitenkään erityisemmin missään fiiliksissä, vaikka kiva olikin juuri neljän päivän loma aloittaa. Olen väsynyt, lähestulkoon työn ja arjen uuvuttama, ja mua ei vois vähempää kiinnostaa, onko nyt pääsiäissiivot tehty ja munat/ruohot ojennuksessa. Sori, jos pilaan teidän ilon, mutta se nyt vaan on mun rehellinen totuus! Ruoka on kuitenkin aina piristävä tekijä arjessa, joten laitanpa teille mun lempparipizzaohjeen, jos joku vaikka innostuisi pyöräyttämään perheelleen tällaisen herkun nyt pyhiksi.  Mun mielestä kotitekoista pizzaa ei voita mikään!


Pizzapohjaan käytän tätä ohjetta Sillä Sipuli -blogista. Se on hyväksi todettu ja puolittamalla tuon ohjeen määrät, saan kaksi pizzaa, mikä riittää mulle mainiosti. Toisen laitan yleensä pellille ja toisen pizzakivelle uunin alaosaan. Kiitos eräälle ihanalle opastajalle instassa, olen nyt myös oppinut käyttämään pitkään kaapissa lojunutta pizzakiveäni. Se tulee lämmittää uunissa samalla, kun uuni lämpenee, n. 250 c:ssa, niin lopputulos on paras mahdollinen ja kivi on riittävän kuuma, kun siihen pizza lasketaan. Pizzakivi tekee kyllä pizzasta rapean ja hyvin kypsyneen. Paistan pizzoja siis 220-250 c:ssa uunissa n. 15 min (joskus lasken lämpötilaa hiukan kun lisään pizzat uuniin).

Täytteethän voit valita oman makusi mukaan, mutta mun suosikit on tällä hetkellä nämä: tomaattipyre pohjaan, päälle jauheliha, kinkkuleike suikaloituna, punasipuli, vihreä laadukas oliivi pilkottuna (kivet pois), tomaattia, rucolaa ja päällimmäiseksi lidlin kolmen juuston raastetta. Lopuksi vielä lisään oreganoa ja lorautan pizzaan varovasti valkosipuliöljyä antamaan makua ja pitämään pizzan kosteampana. Kokemuksestani öljy auttaa myös täytteitä kypsymään uunissa paremmin, mutta sen kanssa pitää olla varovainen, ettei sitä tulee lorautettua liikaa. Eihän liian öljyinenkään pizza ole hyvä. Valitse jokin laadukas, hyvän makuinen öljy (itse suosin valkosipulin makuista). 



Ja sit vaan nauttimaan! :)


Hyvää yötä ja alkavaa pääsiäisen aikaa - lepoa ja akkujen latausta toivottaen,
<3 Miia




1 kommentti:

P ja pienet kirjoitti...

Pääsiäinen on mielestäni siitä mukava juhla että siihen ei ole ladattu niin paljon odotuksia kuin vaikkapa jouluun (vaikka jouluhullu olenkin :)
Mulle henk.koht. riittää pääsiäisen viettoon kasa Kindereitä- ja toki pizza olis kanssa hyvää :) Toivotan siis oikein mukavaa ja rentouttavaa pääsiäislomaa sulle ja perheellesi ❤

Proudly designed by Mlekoshi playground