DIY: Lankojen yhdistely

13.9.2015

Ajattelinpa kirjoittaa vähän jotain kutomisesta. Eikö olekin tää syksy ihanaa käsitöiden aikaa? Mua ainakin niin aina inspiroi käsityöt tähän aikaan vuodesta. Onhan käsityömessutkin kohta tulossa, jee! :) Aloitin vähän aikaa sitten erään työn, josta kirjoittelen teille myöhemmin lisää, kun se valmistuu. Nämä langat ovat sitä varten. Vaikka kudonkin erään valmiin ohjeen mukaan, niin valitsin eri langat kuin ohjeessa, sillä mun on saatava pois vanhoja lankojani etten aina olisi ostamassa uusia. Jokainenhan voi ite yhditellä jämälankoja ja yksittäisiä keriä mielensä mukaan, jos sävyt sopivat yhteen. Käytät vain paksuja puikkoja (mulla tässä 7 puikot). Mä yhditin neljä erilaista lankaa. Langat voi olla eri laatuisia ja merkkisiä, jopa hiukan eri paksuisia, jos lopputulos vaan miellytää silmää. Mä tykkäsin tästä väriyhdistelmästä, joten ajattelin kertoa tän yhdistelmän teillekin. Sitä en osaa sanoa saako näitä kaikkia lankoja enää, sillä jotkin voi olla jo vanhoja eriä!

Tässä on nämä langat:

Novita Wool väri 443 (harmaa vasen ylhäällä)
Novita Pikkusisko väri 664 (murrettu lila oikea ylhäällä)
Novita Nalle väri 061 (murrettu luonnonvalkoinen oikea alhaalla)
Novita 7 veljestä väri 060 (maleerattu vaaleanruskea vasen alhaalla)

Hyvä combo!

Varsinkin jos alat kutoa jonkin ohjeen mukaan ja olet vaihtanut langat, niin kannattaa kutoa ensin testitilkku ohjeen mukaan, niin siten voit varmistaa, että käsialasi ja langat toimivat ohjeen kanssa. Näin tarkistat ns. neuletiheyden, että se täsmää. Esim. mun ohjeessa sanottiin, että neuletiheyden tarkistukseen tulisi kutoa helmineuletta (1o,1v) kaikilla langoilla yhdessä, puikot 7 mm näin: 12 s x 20 k = 10 x 10 cm. Tämä tarkoittaa, että mun tuli neuloa 12 silmukkaa ja 20 kerrosta. Tästä palasta tulisi tulla silloin 10 x 10 cm kokoinen pala, mikäli lankojen paksuudet ja käsiala täsmää ohjeen kanssa. Kun pala oli oikean kokoinen, saatoin hyvällä mielellä aloittaa työn eri langoilla. :)

Sitten vain tekemään uusia väriyhdistelmiä! Musta siitä tulee kivan väristä, kun yhdistää eri sävyjä. Työstä tulee eläväsävyinen ja kauniin murrettu!

Toivottavasti tästä oli jollekin apua uusiin kokeiluihin.
<3 Miia

2 kommenttia:

heidi.ripaustunnelmaa kirjoitti...

Oikein kiva idea! Vois kokeilla joskys:)

Täti Ruskea kirjoitti...

Kiva idea. Näyttää kauniilta! Mäkin usein käytän eri lankoja kuin ohjeessa, jos en esimerkiksi löydä oikeaa väriä. Mikähän olis paras vinkki muuttaa silmukkamääriä, jos tilkun koko ei täsmääkään? Toinen ongelma mulle viime vuosina on ollut ohjeen suurentaminen. Monesti kivat lasten neuleohjeiden koot loppuvat yllättävän pieniin ja haluaisin tehdä isomman. Arpapeliksi se usein menee, etenkin kavennusten kanssa. Ootko törmännyt tähän ongelmaan?

Proudly designed by Mlekoshi playground